Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale werking van de website.
Instellingen Meer info
       

Verslag Algemene Ledenvergadering 2025

 

Locatie: Cinecitta Tilburg

Aanwezige bestuursleden: Ans van de Loo (voorzitter), Lia van der Heiden (penningmeester), Fien Kollau (ledenadministratie), Ella Scherpenisse en Liesbeth van de Wouw (activiteitencommissie): 5 leden aanwezig – 2 afwezig m.b.

Aanwezige leden: totaal 24 leden – 2 afmeldingen – 9 leden zijn niet gekomen en hebben zich niet afgemeld – 3 leden zijn gekomen zonder zich aangemeld te hebben.

Opening

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom, met een extra welkom voor de nieuwe leden.

Verslag Algemene ledenvergadering d.d. 26-09-2024

Het verslag wordt zonder wijzigingen door de vergadering goedgekeurd en vastgesteld. Dit verslag zal -vanwege afwezigheid van de secretaris- op de volgende bestuursvergadering d.d. 21-10-2025 worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Mededelingen

Algemeen

Het VGT heeft op dit moment 250 leden. In de visie die is vastgesteld d.d. 14-05-2024 worden er ook maximaal 250 leden toegelaten. Dat betekent dat we met een wachtlijst werken. Aan het einde van het vorige verenigingsjaar d.d. 30-06-2025 stonden er 60 vrouwen op de wachtlijst, op dit moment zijn dat er 77. Het verenigingsjaar start elk jaar op 1 juli. Sinds er een wachtlijst is, is het aantal leden dat opzegt afgenomen. Het is niet duidelijk of dat te maken heeft met het feit dat er een wachtlijst is -waardoor je niet snel opnieuw lid kunt worden- of dat het toeval is.

Er hebben het afgelopen jaar 31 leden hun lidmaatschap opgezegd, dat waren er vorig jaar

1. Van de 31 leden zijn er 3 overleden. De vergadering neemt ter nagedachtenis aan deze leden een minuut stilte in acht.

Activiteiten

Cursussen: Het aantal inschrijvingen voor de cursussen is dit jaar weer iets minder dan vorig jaar, de dalende lijn zet door. Het bestuur denkt dat de reden hiervoor de prijs zou kunnen zijn. De zaalhuur in Cinecitta is weer duurder, net zoals de koffie en de thee. De deelnemers aan de cursussen zijn nog steeds tevreden. De docent van de cursus Filosofie is het komende jaar opnieuw Jan Verweij.

Lezingen: Er was het afgelopen jaar weer veel belangstelling voor de lezingen, ook de waardering was goed. Regelmatig waren er wachtlijsten voor een lezing, terwijl vaak blijkt dat er leden zijn die niet komen opdagen en zich ook niet hebben afgemeld. Dat is jammer voor de leden op de wachtlijst. Daarom het verzoek om je af te melden als je niet kunt komen, ook als de annuleringsdatum al voorbij is. Dat geldt trouwens voor alle activiteiten! Het is ook prettig als je je afmeldt als je op de wachtlijst staat en niet kunt komen, zodat we niet voor niets proberen je te bereiken wanneer iemand zich heeft afgemeld.

Excursies/musea: Het aantal inschrijvingen was het afgelopen jaar wisselend, de deelnemende leden waren wel erg enthousiast. Weinig deelname heeft ook te maken met de vervoersmogelijkheden, niet elke locatie is gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereiken. Waarschijnlijk zou het drukker worden als we gezamenlijk vervoer zouden kunnen regelen, maar een bus huren is weer erg duur, dan wordt de prijs een struikelblok. Wij hopen dat het steeds meer gebruikelijk gaat worden om elkaar te benaderen om samen te reizen, te carpoolen. Die mogelijkheid is eenvoudiger geworden sinds we de telefoonnummers van de leden die hebben aangegeven dat te willen op de besloten website plaatsen. Op dit moment gebeurt dat nog weinig.

Culturele Club: De drie groepen waren zo goed als volgeboekt en de museumbezoeken zijn goed verlopen.

Kerst- en Nieuwjaarsbijeenkomst: Deze zijn goed bezocht, de deelnemers waren enthousiast.

Jaarafsluiting: De jaarafsluiting vond plaats in het Trappistenklooster in Berkel-Enschot. Ook deze was druk bezocht, het was leuk.

Activiteiten die niet zijn doorgegaan: De lezing Historische Tuinen is niet doorgegaan wegens persoonlijke omstandigheden van de docent, de cursus Muziek is niet doorgegaan wegens ziekte van de docent, de excursie naar Omroep Brabant is niet doorgegaan wegens miscommunicatie tussen de Omroep en het VGT.

Nieuwe inschrijvingen: Er is weer volop ingeschreven voor de activiteiten in 2025-2026. Er zijn wachtlijsten bij verschillende lezingen, excursies en de culturele club. De wachtlijsten zijn niet erg lang. Wij adviseren om je altijd in te schrijven, ook als je daarmee op de wachtlijst komt. Vaak zijn er afmeldingen, waardoor de leden op wachtlijst toch nog kunnen deelnemen. Helaas zijn er voor de volgende cursussen wat minder inschrijvingen dan verwacht: Film, Geschiedenis en Filosofie. Deze laatste cursus start pas in 2026, hier zouden nog meer inschrijvingen voor kunnen komen. Uit de zaal komt de opmerking dat minder inschrijvingen voor de cursus Film zeker te maken heeft met het feit dat dezelfde films gedraaid worden als bij de filmclub van Cinecitta. Probleem is dat we op deze manier de prijs lager kunnen houden. Suggestie vanuit de zaal: de leden vragen of ze bereid zijn een meerprijs te betalen voor andere films dan die in de filmclub van Cinecitta vertoond worden.

Locatie

We zijn ook afgelopen jaar weer te gast geweest bij Cinecitta en dat was voor ons tot volle tevredenheid. Onze contactpersoon, Marnick van Gessel, heeft helaas Cinecitta verlaten. De samenwerking met hem is altijd prettig verlopen. Onze nieuwe contactpersoon is Sam Baselmans.

Ook voor komend jaar hebben we te maken met een prijsstijging voor de zaalhuur in Cinecitta en dat zien we terug in een lichte stijging van de kosten voor de deelnemers.

Onderling ruilen

We hebben het afgelopen jaar als proef het onderling ruilen tussen leden toegestaan, waarbij ook de financiën onderling geregeld worden. Dat is goed gegaan, we houden die mogelijkheid in stand.

Hoe het werkt: Wanneer je hebt geruild met iemand die zich wel heeft ingeschreven maar toch niet kan deelnemen aan een activiteit, hoef je tevoren niets door te geven aan het bestuur of aan de gastvrouw. Bij het begin van de activiteit vermeld je dat je hebt geruild met ....., want dat is de naam die op onze lijst staat. Het is de bedoeling dat je in eerste instantie probeert te ruilen met iemand die op de wachtlijst staat, deze leden hebben voorrang. Dat kan natuurlijk alleen als diegene haar telefoonnummer beschikbaar heeft gesteld.

Wanneer de leden op de wachtlijst niet bereikbaar zijn, je niemand hebt om mee te ruilen of wanneer je gewoon geen zin hebt om het zelf te regelen, dan blijft de mogelijkheid bestaan dat wij in actie komen. Meld je dan per e-mail af en ALS iemand van de wachtlijst jouw plaats overneemt, krijg je het inschrijfgeld minus € 10,00 retour.

Bedankje voor de vrijwilligers

Het bestuur bedankt de volgende leden voor hun inzet:

  • Gerry van Schijndel: helpt mee bij het organiseren van activiteiten, is gastvrouw bij de culturele club, verzorgt de website.
  • Henriëtte van de Wijdeven: helpt mee bij het organiseren van activiteiten, is gastvrouw bij de cursus Kunstgeschiedenis.
  • Mechtild van Beekum: helpt mee bij het samenstellen van het programmaboekje.
  • Mia Velthuizen: coördineert de verspreiding van het programmaboekje, is gastvrouw bij de cursus Muziek.
  • Corry van Gils: gastvrouw bij de culturele club.
  • Kiek Boelaars en Maria Gerbranda: waren afgelopen jaar de leden van de kascontrole-commissie.
  • Alle leden die hebben geholpen bij het bezorgen van het programmaboekje.

Jaarverslag 2024-2025

Kleinschalige activiteiten

Sinds afgelopen jaar is er de mogelijkheid voor individuele leden om kleinschalige activiteiten te organiseren, die gefaciliteerd worden door het VGT middels een oproep op de website gedurende één verenigingsjaar. De oproep wordt geplaatst door en op naam van een VGT lid, dat zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit, veiligheid, communicatie en financiële afwikkeling. Er is in 2024-2025 één kleinschalige activiteit aangeboden: een balafoon-cursus. Hierop zijn geen inschrijvingen binnengekomen. Aandachtspunt voor het bestuur: bekijken hoe we deze activiteiten meer naar voren kunnen brengen voor de leden.

Goede doel

Afgelopen jaar was het goede doel de Stichting Leergeld (totaal € 300,00). Voor het komende jaar 2025-2026 is het goede doel de Speelgoedbank Tilburg.

Introducés

Het meenemen van introducés bij lezingen is ontstaan in een tijd dat de lezingen niet vol zaten. Deze service is steeds in stand gehouden, ook al is er veel meer belangstelling voor de lezingen en moeten we zelfs regelmatig met een wachtlijst werken. Voor het komende jaar is er weer de mogelijkheid om een introducé mee te nemen naar een lezing. Dit hoeft je niet tevoren aan te geven, de kosten zijn € 10,00 contant te betalen bij binnenkomst. Het bestuur gaat zich het komende jaar beraden of we deze service in stand moeten houden.

Vrijkaartjes

Nieuwe leden ontvangen een vrijkaartje voor een lezing naar keuze. Ook zij hoeven zich niet tevoren aan te melden. Er zijn i.v.m. de introducés en vrijkaartjes altijd een aantal stoelen extra beschikbaar.

Vaststelling

Verder zijn er geen opmerkingen of aanvullingen op het jaarverslag naar voren gekomen. Hiermee is het jaarverslag van de secretaris vastgesteld.

Financieel jaarverslag

Toelichting van de penningmeester

  • Er zijn geen debiteuren, iedereen heeft betaald.
  • Er waren het afgelopen jaar geen extra kosten voor een speciale expositie in een museum.
  • Voorheen waren de lezingen gratis, maar gezien de huurprijs van de zaal in Cinecitta kan dat niet meer. Voor de lezingen vragen we een minimaal bedrag, dat niet kostendekkend is. Dit bedrag houden we laag, zodat de toegankelijkheid voor alle leden mogelijk blijft.

Vraag vanuit de leden

Een van de aanwezige leden vraagt of het financieel jaarverslag niet tevoren naar iedereen toegestuurd kan worden, zodat iedereen zich kan voorbereiden. Vanuit het bestuur is dat een probleem, omdat we niet willen dat onze financiële boekhouding openbaar wordt buiten de leden van het VGT om. Overwegingen vanuit het bestuur: misschien alleen de balans toesturen of anders een paar genummerde uitdraaien van het financiële jaarverslag een half uur voordat de jaarvergadering begint klaarleggen om in te kijken. Dit wordt verder nog besproken in het bestuur.

Kascontrole

Kiek Boelaars en Maria Gerbranda waren dit jaar de kascontrolecommissie. Zij stellen voor dat de vergadering decharge verleent aan de penningmeester en het bestuur. De vergadering is akkoord, waarmee het bestuur wordt ontslagen van aansprakelijkheid voor het gevoerde beleid in het afgelopen verenigingsjaar.

Ook voor komend verenigingsjaar worden Kiek en Maria weer aangesteld als kascontrolecommissie, dit is de 2e keer. Aan Lucky Methorst wordt gevraagd of ze net als afgelopen jaar weer reservelid van deze commissie wil zijn.

Vaststelling

Er zijn verder geen vragen of opmerkingen. Hiermee wordt het financieel jaarverslag 2024-2025 vastgesteld.

Samenstelling bestuur

Elk bestuurslid wordt voor 4 jaar benoemd, daarna is 1 x verlenging met 4 jaar mogelijk, in totaal 8 jaar.

Dit jaar is Ella Scherpenisse herkiesbaar voor de 2e termijn van 4 jaar. De vergadering is hiermee akkoord.

Ans van de Loo is na 8 jaar bestuurslid/voorzitter volgend jaar niet herkiesbaar. Ingrid Feij draait al een tijdje mee als aspirant bestuurslid. Zij is de beoogde nieuwe voorzitter per 2026-2027. De vergadering is akkoord.

Rondvraag

Annuleren: Volgens een van de leden is het programmaboekje niet altijd duidelijk over de data voor inschrijven en annuleren. Bijvoorbeeld: inschrijven t/m 15 oktober 2025 en annuleren t/m 1 september 2025. Volgens haar klopt dat niet met elkaar. Als je je ergens inschrijft tussen 2 september en 15 oktober kun je dus niet meer annuleren. Antwoord bestuur: Dat klopt, dat heeft te maken met de administratieve afwikkeling. Later bijschrijven is administratief geen probleem, later annuleren wel. Verder lijkt de tekst duidelijk en niet voor andere uitleg vatbaar.

Lunches en jaarafsluiting: Deze staan niet vermeld in het programmaboekje, ze worden nog georganiseerd. Informatie hierover komt in de mailing van december a.s.

Programmaboekje: Dit jaar is er nog een papieren versie, maar het bestuur denkt daar wel een keer mee te gaan stoppen. Veel aanwezige leden geven aan dat ze een papieren boekje erg op prijs stellen. Drie van de aanwezige leden geven aan dat ze geen behoefte hebben aan een papieren programmaboekje, de rest wil liever het papieren boekje houden. Het bestuur gaat overleggen en neemt deze uitkomst mee.

Jubileumfeest: Op donderdag 17 september 2026 vieren we het 80-jarig jubileum van het Vrouwengilde Tilburg. Hiervoor komt een aparte inschrijving in april/mei 2026.

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering om 14:56 uur. Tijd voor een drankje en een hapje.

LID WORDEN

Klik op de link hieronder en vul het aanmeldformulier in.

Lid worden